lördag 1 augusti 2009

Avresta från Hamburg

En del svenska emigranter åkte via Hamburg. Jag har dock ingen uppfattning om hur många svenskar det var som åkte den vägen, eller om de åkte till andra länder än USA och Kanada. Jag har hittat en familj som jag är släkt med som åkte via Hamburg. De åkte 1891 från Hamburg med skeppet Argentina och resans mål var Rio de Janerio i Brasilen.

Tidigare fanns en särskild hemsida där man kunde söka bland emigranter ifrån Hamburg för perioden 1890-1902. Det var fritt att söka i den, men man fick inte alla uppgifter ur passegerarlistorna, utan då fick man betala en slant för att se mera. Man kunde dock se om de sökta personerna fanns med i databasen. Hemsidan hette linktoyourroots, men jag lyckas inte hitta den hemsida längre. Om någon har kunskap om detta vore jag tacksam att få veta det.

På ancestry.se hittar man åren 1890-1913 sökbara för närvarande. De har skannat åren 1850-1934 så det är möjligt att bläddra i årgångarna som inte är indexerade. Det finns även ett skannat register som underlättar sökandet i de oindexerade årgångarna. Jag antar dock att man arbetar vidare med indexering av ytterligare årgångar.

http://www.ancestry.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar