lördag 12 september 2009

Footnote.com

Idag tog jag ett abonnemang på Fotenote.com för att se lite mer vad som finns på denna hemsida. Det kostade ungefär 90 kronor för en månad. Man kan även teckna ett årsabonnemang för drygt 500 kronor.

Det finns en del databaser här, men man kan inte på långa vägar jämföra detta med Ancestry.com. När det gäller t ex census så finns enbart 1860 och 1930 indexerat och inskannat. De har dock några intressanta funktioner när man går in och tittar på de skannade bilderna på census. Den person som man sökt på blir markerad och pekar man på någon annan person i bilden så blir den istället markerad och man ser vilka uppgifter som är indexerad om personen.

Det finns flera olika databaser som från både första och andra världskriget och även en databas med handlingar ur föregångaren till FBI. En kusin till min farmor arbetade åt Secret Service i USA, men jag tror inte jag hittar något om honom i detta arkiv.

De har även lagt ut en del handlingar rörande ansökningar av amerikansk medborgarskap (Naturalization Records). Dessa handlingar finns från delstaterna Kalifornien, Louisiana, Maryland, Massachusetts, New York, Ohio och Pennsylvania. Jag fick inga träffar i mina sökningar, men handlingarna är mycket intressanta ändå. En sökning på Sweden i handlingar ifrån Los Angeles gav drygt 2250 träffar.

Jag tror inte jag kommer att förlänga abonnemanget här, men jag kommer att fortsätta följa vilket material som de lägger ut. Jag återkommer om jag hittar något nytt spännande material under min abonnemangsmånad.

http://www.footnote.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar