tisdag 24 maj 2011

Göteborgs poliskammare

Många emigranter från Sverige avreste från hamnen i Göteborg. På cd-skivan Emigranten kan man söka efter de som avrest från Göteborg under åren 1869 till 1951. Tyvärr får man inte veta vilken båt de avreste med från Göteborg, men man får en källkod som kan användas för att söka vidare i Göteborgs poliskammares arkiv. Detta arkiv finns nu skannat hos SVAR. Materialet omfattar åren 1869-1951.

Till Göteborgs poliskammares arkiv »

Med hjälp av källkoden som finns på cd-skivan kan man hitta fram till rätt volym och förhoppningsvis rätt sida också. Jag ska visa detta med ett exempel.

Albin Lidfors emigrerade från Göteborg den 11 december 1908 med destination Milaca, Minnesota, USA. Hans källkod på cd-skivan är 87:725:83041. Första siffran visar vilken volym som dokumentet finns i arkivet. Volymen heter alltså 87, eller egentligen E IX:87. Andra siffran visar vilket sidnummer som Albin ska finnas på. Tyvärr är inte alla volymer sidnumrerade i den skannade versionen, men SVAR arbetar med att sidnumrera dessa volymer just nu. Volymen 87 var inte sidnumrerade så jag kunde inte söka mig fram direkt med sidnumret, utan jag får söka mig fram via avresedatum istället. Hittade honom på bild 368 i volymen. Där står det att Albin åker med skeppet Calypso. Skeppet ska åka till Hull, vilken var en vanlig destination i England, innan resan fortsatte till USA.

Till Albin Lidfors avresehandling »





Bilden hämtad från SVAR's hemsida på http://www.svar.ra.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar